donderdag 4 mei 2017

Mijn tuin in mei

Wat wordt alles al mooi groen! Elke dag loop ik minimaal 1x een rondje door de tuin om te zien wat er allemaal veranderd is. Weet je wat, ik zal jullie eens mee nemen op zo'n rondje ;-)
Kijk, er hangen al allemaal groene kersjes in mijn kersenboompje :-)


Maar wat... o neeeeeee!!!! Kijk dan!


Luizen!
Ik heb meteen de blaadjes die het meest vol zaten verwijderd en de twee lieveheersbeestjes die ik in een struik tegen kwam over gezet naar de kers. Eens kijken of de natuur dit verder zelf op gaat lossen, ik laat middeltjes liever achterwegen (ja ook de milieuvriendelijke).
Omdat in een tuin met fruit nu eenmaal een behoorlijke kans op luis is, heb ik al eerder schuilplekken gemaakt voor lieveheersbeestjes en oorkruipers:


Ik weet eigenlijk niet of het helpt, maar baat het niet, dan schaadt het niet. Inmiddels heb ik een insectenhotelletje hangen en twee die nog een plaatsje moeten krijgen. Ook luizen-etende insecten schijnen wel gecharmeerd te zijn van zo'n luxe verblijfplaats, wie weet scheelt het.

Het vijgenboompje heeft het nooit geweldig gedaan, maar toch heb ik wel steeds wat vijgen (en o, wat ben ik daar dol op!). Ook dit keer ziet het er naar uit dat ik kan oogsten in het najaar:


Daarentegen verwacht ik nauwelijks peren en blauwe pruimen, terwijl het boompje met gele pruimen juist een gigantische opbrengst lijkt voor te bereiden, joepie!

De rode bessenstruik zit al lekker vol met trosjes en ook zijn jongere broertjes en zusjes (rode, zwarte en witte bessen) doen al dapper mee, dat wordt smullen!


Of we dit jaar ook blauwe bessen mogen eten uit eigen tuin is nog wat onduidelijk.
Mijn jonge appelboompje heeft welgeteld 1 trosje bloesem, ik ben benieuwd of dat nog een appeltje gaat opleveren, haha.

Dan hebben we nog aardbeien, die moet ik hoognodig weer eens scheuren en van nieuw aarde voorzien.


De bramen, frambozen, tai-berry en Japanse wijnbes doen ook goed hun best :-)

Elke keer dat ik zo in de tuin aan het rondkijken ben bedenk ik mij dat het wel heel bijzonder is om zoveel soorten fruit in zo'n klein tuintje te kunnen telen, maar het lukt :-) Mijn tuin is er gewoon een van een rijtjeshuis, zo'n 5,5 m x 10 m (en dan staat er ook nog een berging in van ca. 2,5 x 3,5 m), maar daar kun je kennelijk toch aardig wat in kwijt. En ja, die moestuinbakken en aardappelmanden staan in diezelfde tuin, samen met nog wat losse potten, de kruiden en 's zomers zelfs een tuintafel met 4 stoelen, het is een kwestie van prioriteiten stellen en efficiënt indelen ;-)

Hier is overigens nog een foto van een van de manden die ik voor de aardappelen gebruik, gaat prima daarmee en het zorgt voor makkelijk oogsten :-)


Voor wie dat een goed idee vindt: wel ieder jaar even nieuwe aarde erin doen, anders heb je veel kans op aardappelziekte.

Inmiddels heb ik e.e.a aan groente gezaaid in de moestuinbakken buiten, maar aan een foto van zwarte aarde is niet zoveel te zien, hopelijk kan ik daar later wat resultaten van showen.

Er is nog heel veel te doen in de tuin, zoals al dat onkruid dat in korte tijd uit de grond is geschoten wieden (lang leve de schoffel) en al die plantjes die binnen geduldig wachten, uitplanten in de moestuinbakken. Overigens moeten aan de moestuinbakken nog de anti-slakkenranden worden aangebracht en ik wil pvc buizen plaatsen waar netten overheen kunnen zodat katten het niet als openbaar toilet gaan gebruiken. Alles op zijn tijd maar, wordt vervolgd.

Als je graag leest over tuinieren zou je ook eens kunnen kijken of De BreimeisjesJuffrouw Ooievaar , Blauw ruitje en Busy Bessy nog wat plantjesnieuws te melden hebben :-)

Inmiddels is het haakproject waar het paardje vorige keer op lag klaar en op de foto gezet, maar dat is voor een andere keer.

13 opmerkingen:

De Breimeisjes zei

Zo, dat ziet er toch allemaal fantastisch uit!
Ik ben benieuwd hoe het met mijn peren zal gaan. Ik had wel vrij veel bloesem, maar ja.... toen ging 't vriezen :-( En ik ben niet 's nachts gaan nevelen, dat gaat me net te ver!
Groetjes,
Akkelien

Preeti zei

Nice to see your garden :) I like seeing everyday what's new eventhough I have a small container garden in my balcony.

Ria, zei

Tuinwerk.... zo leuk om het te zien groeien en bloeien, en ook heerlijk om eigen producten te eten... Weet je tenminste zeker dat er geen vergif of andere zooi is gebruikt. Wat een goed idee, die aardappelmand. Dat ga ik beslist eens proberen! Ik heb alleen aardbeien, een oranje framboos (zó heerlijk zoet) bieslook, munt en selderie in mijn tuintje..

Dinah zei

Ik heb een sierkers en die heeft ook altijd luizen.. door het slechte weer ben ik niet veel buiten geweest maar ik zal ook eens gaan kijken. Ik heb wel eens iets met groene zeep gedaan maar dat hielp ook niet.. Tja de natuur zijn gangetje maar laten gaan..

Lieve groet,dinah

Unknown zei

Heerlijk al dat fruit in jouw tuin.
Heel herkenbaar. Wij zijn ook aardig zelfvoorzienend hier!

Pippa's Hus zei

O gatsie luizen! Ik hoop echt dat jou milieu vriendelijk manier werkt! Zou prachtig zijn! XX Esther

Elizabeth zei

Heerlijk rondje door je tuin.... Als ik luizen zie in de planten maak ik een vrij sterk zeepsopje van afwasmiddel en dan ga ik met de blote handjes vol sop langs de blaadjes. Het helpt best een tijdje...
Enne.. leuk om te zien hoe je creatief met de ruimte weet om te gaan!

Vera zei

Ik vind het knap hoe je met je beperkte ruimte om weet te gaan. Wat een diversiteit aan fruit en groente en kruiden. Geniet ervan meis.

juffrouw Ooievaar zei

Wat een gezellig verhaal en hè, wij hebben het 36 jaar met een tuin in een rijtjes huis gedaan, niets mis mee!!
Wat heb je een grote diversiteit in je tuin en bedankt voor de tip, want daar had ik nu weer niet aan gedacht, we moeten 'de goeien' natuurlijk wel een handje helpen en ik ga mijn insecten hotel maar een strategischer plaatsje geven ;)
Alvast een fijn weekend, liefs Anita

blauwruitje zei

Heerlijk al dat fruit. Het gaat echt als een trein bij jou. Fijn weekend. Groetjes Sandra

Haakinformatie.nl zei

O wat leuk zeg een kersenboompje. Er zijn vast ook veel dieren die bij jou van je fruit komen snoepen.
Groetjes Lisa

Anoniem zei

Fijn om mee te kijken! En wat heb je geluk, bij mij is bijna alle bloesem kapot gevroren, maar jouw tuin is ontsnapt aan de vries omdat het ommuurd is denk ik? En ik denk net hetzelfde als jij, bladluis alleen bestrijden met lieveheersbeestjes en andere goeie insecten. Succes er nog mee!

Priepraat zei

Wauw zoveel soorten in een relatief kleine tuin. Dat geeft de burger moed (mij dus ;). Leuk was het om je rondje mee te kunnen lopen.