woensdag 14 november 2012

Patroon gitaartje

Zoals beloofd is hier het patroontje van het gitaartje:

Haakpatroon Gitaartje



Benodigdheden:

·         Lichtbruin (ik gebruikte acrylgaren)
·         Donkerbruin
·         Bijpassende haaknaald, een maatje kleiner dan op de band geadviseerd staat (ik gebruikte 2,5)
·         Vulling
·         Stopnaald
    
Klankkast:
De klankkast wordt gehaakt in heen en weer gaande toeren, met aan het eind van iedere toer 1 keerlosse.

Begin met een ketting van 3l. (ik heb lichtbruin genomen voor beide klankkastdelen)
Toer 1: 1v in de 2e l. v.a. de nld, 2v in laatste l. (=3st)
Toer 2: 2v in 1e v, 1v, 2v in 3e v (=5st)
Toer 3: 2v in 1e v, 3v, 2v in 5e v (=7st)
Toer 4: 7v
Toer 5: 7v
Toer 6: 7v
Toer 7: 1e+2e samen, 3v, 6e + 7e samen (=5st)
Toer 8: 1e = 2e samen,  1v,  4e + 5e samen (=3st)
Toer 9: 2v in 1e v, 1v, 2v in 3e v (=5st)
Toer 10: 5v
Toer 11: 1e + 2e samen, 1v, 4e+5e samen (=3st)
Toer 12: 3 st samen, afhechten.

Het klankkastdeel nog een keer maken.

Stokjes haken langs 1 van de delen; dit wordt de rand van de klankkast (bij mij donkerbruin), sluiten met een hv.
Vastnaaien aan het andere klankkastdeel en opvullen (niet te veel, dan gaat het bol staan!) voordat je de klankkast helemaal sluit.

Hals:
Haak in een magische ring 5v (laat een langere begindraad om de hals op de klankkast te naaien), sluiten met een hv. Haak nu spiraalsgewijs verder (zoals bij amigurumi) tot ca. 5cm. (of meer/minder, naar verhouding; bij een dunnere garen en haaknaald moet de hals korter worden, bij een dikkere garen en haaknaald, zal wat langer mooier zijn) in elke st 1v.                                                                                       
Haak in de 1e v 2v, 2x 1v, 2v in de 4e v, 1v (=7st) 
Haak nog ca 2cm 7v in de rondte. Het laatste bredere gedeelte (de kop) iets opvullen, afhechten en dichtnaaien.
De stemknoppen heb ik gemaakt met lichtbruin, ik heb 4 Franse knoopjes gemaakt (6 zou niet zo mooi zijn)
Naai de hals op de klankkast, let daarbij goed op of het uiteinde mooi recht zit!

Klankgat:
Haak in een magische ring 8v, sluiten met een hv, afhechten. Laat een stukje draad zitten en naai het rondje op de klankkast, net onder de hals.

Kam:
Haak 4l, vanaf de 2e l v.a. de haaknaald 1v op elke l (=3st). Afhechten en weer een stuk draad er aan laten en op de klankkast bevestigen.
Je kunt nog een lusje haken aan de gitaar om er een sleutelhanger of tashanger van te maken.

Dit patroon mag niet gedeeld worden elders op het net, nog worden verkocht. Ik zou het fijn vinden als je bij publicatie van je gehaakte gitaartje een link naar mijn site, http://mwlbyangelique.blogspot.nl/,  zou plaatsen.

Als er iets niet klopt, hoor ik het graag.

Heel veel plezier er mee!


51 opmerkingen:

Moos zei

Wat superrrrrrrrr meis!!!!!
Best nog een indrukwekkend patroon voor een klein instrument hihihihihihi

Fantastisch! Echt waar!!!!

Ga je meteen even "pinnen" hihihihihi

Zaanse Zolder zei

o jeetje wat knap zeg !!!!

TIO zei

Wat een klein gitaartje...

Anoniem zei

Wauw! Deze ga ik een keer maken.Gitaar spelen is een van mijn grote hobbies(naast haken, natuurlijk)! Bedankt!!

Elizabeth zei

Wat gaaf een echt Angélique-patroon... Die ga ik voor Robert (jongste) maken! Hij speelt zo graag.
Maar ik ga hem eerst pinnen!

Groetjes, Elizabeth

lief handwerk zei

Ach, wat is tie super lief geworden. Echt heel knap.
Groetjes, Ieke

yvonnecreatief zei

Wat leuk! Eén van onze jongens speelt gitaar, dit is wel een erg leuk Sint-kadootje!!

Gr. Yvonne

Gonny zei

Leuk gitaartje.
Knap werk.

Groetjes, Gonny

Miss Creatuurtje zei

Ohh joepiedepoepie! Wat mooi, ik sla het meteen op op mijn harde schijf :-) Dat wordt hier zeker nog gemaakt. Bedankt meid!

Margaret zei

Wat leuk zo'n klein gitaartje. Bedankt voor het delen van het patroon.

Marga zei

Heel leuk zo'n klein gitaartje, ga het zeker proberen te maken. Trouwens bedankt voor het patroon.
Groetjes Marga

Hobbyrita zei

Ik moet je bewonderen, angélique, hoe krijg je dat zo voor mekaar, het is net een echte! En om dan dat patroontje voor ons uit te schrijven en te delen, echt top. Bedankt hiervoor!
groetjes, rita.

xxx Myra xxx zei

wat een schatje!!

Jacqueline zei

Dat heb je goed gedaan! Die ga ik ook nog eens maken! En.. het is mijn allereerste pin (van een ander) op mijn pinterest!
In gedachten zag ik je priegelen aan je kerst-figuurtjes, maar je was aan het patroonschrijven!

Amarins zei

Wat super de super leuk, dank je wel voor het patroon. Groetjes, Amarins

Franciens Haakwerk zei

Wat is dat leuk zeg! Ook leuk voor iemand die van gitaren houdt dit als sleutelhanger te geven of zo:) Knap hoor!

Anabel Luna zei

This is so cute ....like it very much...good for the Christmas Tree. :0)

Haakmuts zei

Wat een hartstikke leuke tas/sleutelhanger is dit geworden.

Unknown zei

Wat een leuk sleutelhanger is dit geworden!

Barbina zei

This is soo cute! I have never seen a crochet guitar before. This is such a clever idea!
Have a wonderful day!!!

mums zei

Wow, bedankt! Ik ga 'em meteen maken voor sinterklaas :)

Ghea zei

Wow wat gaaf z n gehaakte gitaar dat heb je prachtig gemaakt Angelique.
Liefs Ghea

Jacomijn zei

Leuk !!!!! Knap dat jij dat zo even uit je mouw schut !!

Angélique zei

Ik wist niet dat Sinterklaas gitaar speelt... :-)

Angélique zei

Dank jullie wel allemaal!
Thank you very much!

Anoniem zei

Dat heb je knap bedacht zeg!

Dirkje Spreeuw zei

Wow, wat leuk, Angélique, echt top!
Groetjes,
Paula

Hanni zei

Nice guitar, Angelique! Great gifts for musician friends :)

by Ieke zei

Jeetje, ik denk dat we binnenkort wel een boekje van jou kunnen gaan kopen. Meid, wat een geweldig patroon!

susie zei

En nu hop naar de muziekschool Angelique ! ;)
Echt tof gedaan, zo fijntjes en zo mooi !
Nog een fijne week ..

Unknown zei

Oh, wat leuk!!! Dank je voor het patroontje!! Fijn weekend (alvast ;-) liefs, Nancy

crealientje zei

Wat een super leuk gitaartje!

Natas Nest zei

Oh what a cute guitar! Thanks for the pattern :-)

Poekie zei

Zo leuk!!!! :)

Poekie (onze gebreide huiskat die zorgt voor handgemaakte knuffels voor de kinderen in het ziekenhuis) nodigt je graag uit op zijn feestje, want binnenkort bestaat het Poekie-project 1 jaar! En bij een feestje horen natuurlijk kadootjes! Vier jij mee... en wie weet win jij wel een mooie waardebon of een haakboekenpakketje!

Groetjes van Poekie & Saskia
(http://poekie-knuffel.blogspot.be/)

Ateljee de Kraal zei

Heel erg leuk patroontje, ga ik zeker nog een keer maken,
groetjes

Anoniem zei

jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee wat enorm MOOI- GAAF- BLITZ zeg
prachtig gemaakt lieve groet jenneke

HaakZaken zei

Die maak ik voor manlief. Die is gek op zijn gitaar. Hartstikke leuk gedaan! Fijn weekend, Hannie

jumare zei

geweldig. Dank je wel voor het patroon

Hitsje zei

wouw die ga ik ook maken.

Heel erg bedankt voor het patroon.

Herriet zei

Wat leuk!!! Dank je wel voor het delen van dit patroontje :)

Esther zei

Wauuuwww Prachtig ga hem zeker eens maken. Bedankt voor het patroontje, groetjes Eshter.

marmarel zei

Wat ontzettend leuk, dank je wel! Ik ga 'm voor mijn dochter maken (ssst, sinterklaaskadootje...). Ik heb mij aangemeld als volger (dacht dat ik dat al was, ik ben hier in elk geval vaker langs geweest). Heb jij op mijn blog gereageerd? Ik kom hier nu via Annemarie's Haakblog. (Leuk is dat he!).
Gr. Marijke

Roos zei

Wat leuk zeg een gehaakt gitaartje, ga ik zeker eens proberen te maken , Roos x

deborah haakt zei

Wat een super leuk patroontje!
Nu heb ik een leuk verjaardagscadeautje voor een vriend van me :) Bedankt!
Groetjes, Deborah

Riet Ouwehand zei

djw voor het delen van dit patroontje.
Het is eens wat anders.
grtjs Riet

Jorina zei

Wat leuk,

Ik ga hem denk ik voor mijn zusje (12) haken die op gitaarles zit.
bedankt

Annekids zei

Wauw Angelique, die is inderdaad ook erg mooi! Ik ga deze zeker eens proberen, dank je voor de tip (en voor jouw reacties elke keer op mijn blog ;-) )!

Groetjes, Anneke

Dirkje Spreeuw zei

Wat een ontzettend leuk patroon Angélique! Daar doe je weer heel veel mensen een plezier mee.
Groetjes,
Paula

Dirkje Spreeuw zei

Haha, ik zie nu pas dat het patroon al laaaaaaaang op je blog staat ;-)

sonja klumper zei

goede morgen wat leuk dit gitaartje heb veel vrienden en vriendinnen
die gitaar spelen dus sla hem op en deel het op mijn frubbelsite
vr gr sonja klumper

Angélique zei

Goedemorgen Sonja, wat leuk dat je zo enthousiast bent en anderen ook enthousiast wil maken. Ik vind het heel leuk als je de link deelt, zodat mensen het patroon hier kunnen vinden (dus niet het patroon zelf delen alsjeblieft!). Veel haakplezier!